ترویج کتاب خوانی در کلاس درس

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس

قصه‌ گویی و داستان ‌‌خوانی در كلا‌س:

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس

یكی از شیوه‌ های ترویج كتاب ‌خوانی در میان دانش‌ آموزان قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی آموزگار در كلا‌س است. آموزگار می ‌تواند با این روش لذت خواندن را در بچه‌ ها برانگیزاند. قصه‌ گویی در كلا‌س و در پی آن گفت‌ و گو درباره آن و پاسخ‌ به پرسش‌های كودكان در این باره، به كودكان می‌ فهماند مطالعه می‌ تواند كاری لذت‌ بخش باشد. برای قصه‌ گویی بهتر است آموزگار با توجه به مخاطبان، داستان مناسبی را برگزیند. نخست آن را بخواند و رویدادهای عمده آن را به خاطر بسپارد، سپس در كلا‌س روبه‌روی دانش ‌‌آموزان بایستد و آن را به شیوه ‌ای پویا بازگو كند. اگر كتابخانه آموزشگاه كتابدار كارآزموده‌ ای دارد، آموزگار می ‌تواند با همفكری او به گزینش كتاب و شیوه بازگویی قصه بپردازد. قصه ‌گویی یادگار ارتباط شفاهی است كه دانش‌ آموزان پیش از ورود به آموزشگاه، كم ‌و بیش با آن آشنا شده‌اند. آموزگار با قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی در كلا‌س اشتیاق مطالعه و بهره‌مند شدن از لذت داستان را به كودكان منتقل می‌كند. كمتر كودكی است كه به قصه‌ های خوب، به ویژه قصه‌ های فرهنگ عامه(فولكلور) علا‌قه‌مند نباشد.

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس قسمت دوم داستان ‌نویسی در كلا‌س:

روش دیگر برای ترویج كتاب‌خوانی در كلا‌س، تشویق دانش‌ آموزان به نوشتن داستان و خواندن آن در كلا‌س است. دانش‌ آموزان با نوشتن داستان توانایی نوشتن و بازگویی تجربه‌های خود را به كار می‌گیرند. آن‌ ها هنگامی كه داستان خود را برای دوستان‌ شان می‌ خوانند بهتر به قوت و سستی كار خود پی می‌برند. آن ‌ها همچنین درمی‌یابند نویسندگان انسان‌ هایی هستند همچون خودشان كه با بهره‌گیری از توانایی‌های زبانی و بیانی، احساس‌ها و دانستنی‌ هایی را به دیگران انتقال می‌دهند. توجه آموزگار به چنین فعالیت‌هایی، دانش‌آموزان را تشویق می‌كند تا جسارت پیدا كنند و برای نوشتن داستان، خاطره یا هر مطلب دیگر دست به قلم ببرند. این كار می‌تواند بهترین شیوه برای بالا‌ بردن توانایی‌ های كودكان در همه زمینه‌ های آموزشی باشد.

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس قسمت سوم بررسی كتاب در كلا‌س:

آموزگاران می‌توانند در كلا‌س نوعی نشست بررسی كتاب راه‌اندازی كنند. در این نشست‌ها می‌توان كتابی را كه بچه‌ها پیش از آن خوانده‌اند، بررسی كرد. برای پربار‌تر شدن فضای این نشست‌ها می‌توان بررسی‌های خوب را به شكل روزنامه دیواری درآورد. با گفت‌وگو درباره كتاب توانایی نقادی بچه‌ها رشد می‌كند. كتاب‌های این نشست‌ها را می‌توان به تناسب از كتاب‌های غیردرسی، داستانی، دانستنی‌های عمومی و حتی كتاب‌های درسی برگزید. توان گفت‌و‌گو و بیان نظر در كلا‌س درس همچنین به كودكان اعتماد به نفسمی‌بخشد و به كودكان كمرو امكان می‌دهد بر ویژگی بازدارنده خود چیره شوند.

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس (قسمت سوم) نمایش كتاب در كلا‌س:

یكی از راه‌های دیگر ترویج كتاب‌خوانی از سوی آموزگاران، برپایی نوعی نمایش كتاب (نمایشگاه كتاب) در كلا‌س است. این نمایش كتاب بسته به امكانات آموزشگاه می‌تواند بزرگتر یا كوچكتر باشد، اما حتی نمایشگاه كوچكی از كتاب نیز برای بچه‌ها گیرایی دارد و می‌تواند در یادآوری اهمیت كتاب و كتاب‌خوانی و آشنایی هرچه بیشتر كودكان با كتاب، نقش ارزنده ‌‌ای داشته باشد. باید كوشید نمایشگاه كتاب را با شگردهای گوناگونی گیرا كرد. بهره‌ گیری از تصویرهایی كه خود دانش‌ آموزان تصویرگری كرده‌اند، پوستر، اسلا‌ید و عكس می‌تواند بر گیرایی این نمایشگاه كوچك كتاب بیافزاید. برای شكوفا كردن برنامه نمایش كتاب می‌توان از امكانات گوناگونی همچون كتابخانه آموزشگاه یا كتابخانه‌های دیگری كه در دسترس است، سود جست. نمایشگاه كتاب را در گستره آموزشگاه نیز می ‌توان برگزار كرد.

نمایش كتاب در كلا‌س: ترویج کتاب خوانی در کلاس درس (قسمت چهارم) یكی از راه‌های دیگر ترویج كتاب‌خوانی از سوی آموزگاران، برپایی نوعی نمایش كتاب (نمایشگاه كتاب) در كلا‌س است. این نمایش كتاب بسته به امكانات آموزشگاه می‌تواند بزرگتر یا كوچكتر باشد، اما حتی نمایشگاه كوچكی از كتاب نیز برای بچه‌ها گیرایی دارد و می‌تواند در یادآوری اهمیت كتاب و كتاب‌خوانی و آشنایی هرچه بیشتر كودكان با كتاب، نقش ارزنده ‌‌ای داشته باشد. باید كوشید نمایشگاه كتاب را با شگردهای گوناگونی گیرا كرد. بهره‌ گیری از تصویرهایی كه خود دانش‌ آموزان تصویرگری كرده‌اند، پوستر، اسلا‌ید و عكس می‌تواند بر گیرایی این نمایشگاه كوچك كتاب بیافزاید. برای شكوفا كردن برنامه نمایش كتاب می‌توان از امكانات گوناگونی همچون كتابخانه آموزشگاه یا كتابخانه‌های دیگری كه در دسترس است، سود جست. نمایشگاه كتاب را در گستره آموزشگاه نیز می ‌توان برگزار كرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: کلاس پنجم کلاس ششم پرورشی

برچسب‌ها: ترویج کتاب خوانی در کلاس درس
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 16:1 ] [ خادم المهدی ]
[ ]